Ціни на плоский прокат у Східній Азії знижуються через недостатній попит

Ціни на плоский прокат у Східній Азії знижуються через недостатній попит

Котирування на листову продукцію в країнах Східної Азії пішли вгору ще на початку серпня. Підйом на китайському ринку сприяв зростанню експортних цін на плоский прокат, давши можливість виробникам з інших країн підтримати цей почин. У той період досить високу активність на регіональному ринку проявляли і російські компанії, оскільки вартість гарячекатаних рулонів в Азії навіть з урахуванням більш високих витрат на доставку була, щонайменше, не нижче, ніж на Близькому Сході. При цьому, російський прокат був більш конкурентоспроможним навіть у порівнянні з китайським.
Зараз обстановка розгорнулася на 180 градусів. Якщо на Близькому Сході плоский прокат поступово піднімається, а постачальники розраховують на подальше підвищення у зв`язку з пожвавленням ділової активності після завершення Рамадану, то в Східній Азії рух цін направлено вниз. Котирування на комерційні китайські гарячекатані рулони складають, в середньому, $ 590-600 за т FOB, а покупці в Індії та В`єтнамі намагаються збити ціни до $ 600-605 за т CFR.
Йти на поступки доводиться і експортерам з інших країн. Вартість тайванських гарячекатаних рулонів для перекатки опустилася до близько $ 620 за т FOB з постачанням у жовтні. З великими труднощами зіткнулися японські компанії, в середині серпня намагалися підвищити вартість гарячого прокату для корейських клієнтів до близько $ 700 за т FOB у четвертому кварталі в порівнянні з $ 670 за т FOB у вересні. Корейські виробники холоднокатаних рулонів, навпаки, прагнуть збити ціни на підкат до $ 600 за т FOB - фактично, на один рівень з нинішніми спотовими цінами на китайську продукцію. За їх словами, попит на холодний прокат впав як на внутрішньому ринку, так і в регіоні в цілому. Нинішні котирування на корейські холоднокатані рулони складають не більше $ 750-760 за т FOB, а китайська продукція пропонується по $ 710-720 за т FOB.
Рік тому здавалося, що країни Східної Азії швидше за всіх вийдуть з кризи. Власне кажучи, так воно і було: програми стимулювання економіки, реалізовані в Китаї, Кореї, В`єтнамі, Індії пом`якшили наслідки глобального економічного спаду і підтримали галузі, найбільше постраждали від втрати внутрішніх замовлень. Однак у поточному році ці програми були згорнуті, а адекватної заміни їм не було.
Економіка більшості країн регіону має яскраво виражену експортну спрямованість, а в західних країнах, які споживають азіатську продукцію, криза ще не подолана, більше того, багато фахівців побоюються його загострення в кінці поточного року. Судячи з усього, справа тут у тому, що споживання в США і Європі в останні кілька років до кризи було надмірним і штучно роздмухували - зокрема, доступними кредитами. Восени 2008 року кредитний ринок згорнувся, та так і не відновився до сих пір. Західні країни демонструють більш-менш `нормальний`, але не `надмірний` попит, характерний для 2006-2008 років.
Відповідно, обсяг споживання сталевої продукції в східно-азіатських країнах значно відстає від показників трирічної давнини. Тим часом, протягом усього літа на ринок поставлялися великі обсяги прокату - перш за все, з Китаю, а також з Японії, яка послідовно нарощує обсяги експорту сталі з серпня минулого року. У липні цей показник досяг 3,33 млн. т, причому, велика частина поставок припадає на Корею, Китай та країни Південно-Східної Азії.
У результаті обсяг пропозиції виявився надлишковим. Корейська компанія Posco повідомляє, що обсяг її складських запасів холоднокатаних рулонів і оцинкованої сталі в кінці серпня удвічі перевищував нормальний рівень. Вже в липні Корея зменшила імпорт гарячекатаних рулонів майже на третину в порівнянні з попереднім місяцем через накопичення значних надлишків на складах. До кінця серпня з тієї ж причини практично припинили закупівлі в`єтнамські покупці, не спостерігається особливої активності і в Індії.
У дуже складній ситуації перебувають японські компанії. В даний час ринок плоского прокату підтримується, головним чином, автомобільною промисловістю. У країні діє програма субсидування обміну старих машин на нові, аналогічна тим, що реалізовувалися в США, Росії, ряді європейських країн. Завдяки цій програмі в серпні обсяг продажів легкових автомобілів був майже на 50% вище, ніж у той же місяць минулого року. Проте в кінці вересня дія цієї програми припиняється, після чого, очевидно, попит впаде на 20-30%. В інших же галузях японської економіки ситуація несприятлива.
Курс ієни в кінці минулого тижня становив менше 84,5 ієни за долар, що представляє собою багаторічний максимум. Сильна ієна підриває експортні можливості японських сталеливарних компаній, а внутрішні ціни в доларовому еквіваленті значно випереджають регіональний рівень. Так, компанія Tokyo Steel Manufacturing продає гарячекатані рулони в вересні по 64 тис. ієн ($ 758) за т з доставкою. Правда, японцям трохи допоможе здешевлення залізної руди та коксівного вугілля в четвертому кварталі, але цією перевагою користуватимуться і їхні конкуренти.
Споживачі в країнах Східної Азії, як правило, ведуть вичікувальну політику, розраховуючи на зниження цін у четвертому кварталі. Поки ці очікування виглядають виправданими. Судячи з усього, в найближчі кілька тижнів далекосхідний ринок буде не надто привабливим для російських компаній - ні за цінами, ні за рівнем попиту.

Віктор Тарнавський
http://www.rusmet.ru/
Ідентифікатор: 7898