Програма модернізації транспортної інфраструктури, анонсована Бараком Обамою, може мати значний вплив на ринок сталі в США

Програма модернізації транспортної інфраструктури, анонсована Бараком Обамою, може мати значний вплив на ринок сталі в США

Американська економіка вступила в осінь 2010 року не в кращому стані. Багато фахівців побоювалися `другої хвилі` спаду, причому, їхні песимістичні очікування підкріплювалися макроекономічної інформацією. Так, у липні кількість нових будівництв у житловому секторі впала до рекордно низького показника з 1963 року, коли був початий збір цієї статистики. Обсяг продажів легкових автомобілів в серпні впав на 21% в порівнянні з аналогічним періодом минулого року, коли в США діяла програма стимулювання продажу `cash for clunkers`. Безробіття, в червні-липні трималася на рівні 9,5%, у серпні збільшилася до 9.6%.
Безумовно, не все так погано. Зокрема, за даними Institute for Supply Management, активність в американській промисловості безперервно зростає з серпня минулого року, а в економіці в цілому останній місячний спад був зафіксований у квітні 2009 року. Тим не менш, ситуація на американському ринку стали на початку осені виглядала не надто благополучній.
Виробники сталі в США змогли домогтися підвищення цін у серпні, використавши в якості обгрунтування подорожчання металобрухту і розширення закупівель дистриб`юторами, які поповнювали запаси. Середній рівень цін на арматуру досяг $ 680-690 за метричну т EXW, а гарячекатані рулони пропонувалися американськими компаніями по $ 615-640 за т EXW. В обох випадках конкуренція з боку постачальників не з країн НАФТА була мінімальною. Турецька арматура в кінці серпня котирувалася в американських портах на рівні не нижче $ 640 за т FOT, а найдешевший на ринку російський гарячий прокат продавався не дешевше $ 650 за т CFR.
Проте у вересні металобрухт додав у ціні $ 20-40 за т, але перенести ці додаткові витрати на споживачів виробникам сталі в цей раз виявилося складніше. На початку вересня всі провідні компанії в секторі плоского прокату оголосили про підйом цін на $ 40 за коротку т ($ 44 за метричну т), але поки що спотові ціни залишаються на колишньому рівні, а, на думку аналітиків, реальне підвищення складе не більше $ 10-20 за коротку т. Вартість арматури на американському ринку взагалі впала. За словами коментаторів, реально виробники можуть отримати не більше $ 670-680 за т EXW.
Внаслідок нестабільного стану економіки більшість споживачів мінімізують обсяги закупівель, щоб не створювати надлишкових запасів. Дистрибутори, зі свого боку, заявляють про ціновий диктат з боку найбільших металургійних компаній, що домінують на ринках ряду видів сталевої продукції (особливо, балок, гаряче-і холоднокатаних рулонів, товстолистової сталі деяких категорій). За їх словами, виробники роздувають ціни, не звертаючи уваги на слабкий реальний попит і надлишок пропозиції. У результаті торгові компанії в найближчі місяці можуть взагалі зробити паузу в закупівлях, щоб за цей час розвантажити переповнені склади.
Всі ці негативні явища відбувалися на тлі наближення виборів до Конгресу і падіння популярності як президента США Барака Обами, так і його Демократичної партії. У цій ситуації Барак Обама, як і наприкінці 2008 року, прийняв рішення про стимулювання економіки країни за допомогою великомасштабних інвестицій та податкових пільг. Прийнята двома роками аналогічна програма була згорнута на початку поточного року, оскільки тоді вважалося, що економіка відновила `природне` зростання. Як виявилося, цей обнадійливий висновок був зроблений явно передчасно.
Відповідно до нової програми Барака Обами, протягом найближчих шести років у США планується реконструювати 150 тис. миль (близько 250 тис. км) автомобільних і 6 тис. км залізничних доріг, відновити або реконструювати близько 250 км злітно-посадочних смуг. Крім того, протягом найближчих двох років інвестиції в основний капітал (будівництво заводів і придбання обладнання) американських компаній будуть відраховуватися з їх оподатковуваної бази. Передбачається, що це дозволить промисловцям заощадить близько $ 200 млрд. На суму НДДКР у сукупному обсязі в $ 100 млрд. за десять років будуть надані податкові кредити.
Щоправда, чималу проблему може представляти фінансування всіх цих заходів. Бюджетний дефіцит у США і так досяг рекордного значення. Барак Обама планує отримати $ 50 млрд. за рахунок введення нових податків на прибутки нафтових і газових компаній, однак загальні витрати на модернізацію інфраструктури оцінюються американськими експертами, приблизно, в $ 500 млрд. за шість років.
Природно, якщо ця програма буде затверджена, вона сприятиме створенню нових робочих місць (за деякими оцінками, до 35 тис. на кожен витрачений на модернізацію $ 1 млрд.) і розширенню замовлень на будівельну техніку й устаткування. Однак реальний ефект проявиться не раніше 2011 року. Причому, як показує досвід програми 2008 року, її вплив на металургійну галузь може виявитися менше очікуваного через бюрократичні зволікання з затвердженням конкретних проектів.
У принципі, якщо Конгрес підтримає ініціативу Барака Обами, це допоможе американським металургам досягти певного зростання цін на сталеву продукцію, перш за все, будівельного призначення. Але загальний баланс на американському ринку стали в доступному для огляду майбутньому залишиться негативним. Більше того, попит на промислове обладнання може просто обвалитися до кінця року, якщо компанії відкладуть закупівлі до моменту вступу пільг в силу.

Віктор Тарнавський
http://www.rusmet.ru/
Ідентифікатор: 7915