Покрівельні матеріали: переділ ринку

Покрівельні матеріали: переділ ринку

У період економічної кризи на ринку покрівельних матеріалів не тільки скоротився загальний обсяг продажів, але і стався переділ сегментів ринку у відсотковому співвідношенні. Загострилася конкуренція в середньому ціновому діапазоні, посилилася боротьба за якість. У той же час знайшлися і такі сегменти ринку, на які криза, всупереч усім прогнозам, не чинив ніякого впливу.

Поточна ситуація

Як показало опитування BUILD Review, на думку більшості операторів ринку, говорити про проходження кризового періоду ще не час. По відношенню до моменту входу країни в кризовий період, темпи падіння значно скоротилися, але динаміка продажів продовжує залишатися негативною, і на те є низка причин. По-перше, початковий етап економічної кризи кинув виробників в шоковий стан, що змусило переглянути процеси ведення бізнесу, скоротити витрати і шукати шляхи оптимізації. По-друге, за два роки перебування суспільства в такому стані, у виробників і торгуючих компаній виробився імунітет і психологічне звикання до скорочення прибутку, і тут не допоміг навіть `щасливий квиток` у вигляді будівельних робіт, приурочених до Євро-2012. Ряд компаній зважаючи на падіння попиту навіть відмовилися від торгівлі дорогими матеріалами, так як їх зберігання на складах стало невигідним, а часом і збитковим. Інші переглянули асортимент товарів у бік здешевлення.

Олексій Омельченко, начальник відділу оперативного маркетингу ТОВ `Авіста`, коментуючи ринкову ситуацію, пояснює: `Динаміка продажів покрівельних матеріалів скоротилася прямо пропорційно динаміці будівельних робіт. Якщо порівнювати найбільш успішний 2008 рік та кризовий 2009-й, то падіння обсягу продажів склало, за нашими спостереженнями, від 35 до 50%.

Якщо раніше розподіл між промисловим і приватним секторами продажів було приблизно 60 на 40, то зараз вони не просто помінялися місцями - приватний переважає, причому з великим відривом. По суті це означає, що переважна більшість компаній перейшло з промислового та адміністративного сектору в сектор приватного споживача, оскільки промислове будівництво завмерло. Де-не-як просуваються проекти, пов`язані з Євро-2012, і об`єкти, які можна віднести до суто комерційної нерухомості. Якщо ж говорити про промисловість, то тут мова йде, в першу чергу, про реконструкцію існуючих об`єктів, оскільки практично нічого нового не будується `.

Ринковий пиріг до і після

На поточний момент, на думку більшості експертів ринку, відсоток відносно дешевих і дорогих матеріалів за кількістю продажів складає приблизно 80 на 20%. На тлі падіння купівельної спроможності зросла конкуренція, особливо в низькому і середньому ціновому сегменті. Що ж стосується обсягів продажів елітних матеріалів, таких як покрівельна мідь, імпортна черепиця, натуральний сланець, то обсяг їхніх продажів складає всього 2-3% від загального обсягу. Якщо раніше серед бюджетних покрівельних матеріалів переважала металочерепиця (МЧ), то зараз їй складає серйозну конкуренцію бітумна черепиця (БЧ). Ці матеріали практично зрівнялися в ціні ($ 7-10/кв. М). Але вигляд матеріалу не завжди визначає вибір споживача. І металочерепиця та бітумна черепиця, присутні на ринку, мають досить значний розкид за якістю. Така ситуація виявилася вигідною постачальникам товару з Китаю, їх відсоток продажів зріс майже на 50%, навіть незважаючи на існуюче упередження щодо китайського якості і на той факт, що український споживач традиційно звертає увагу на країну-виробника. При цьому в міру зростання рейтингу на найнижчому місці знаходиться Китай, потім Україну з Росією, за ними йдуть Польща, Туреччина, і вже потім Німеччина Франція, країни Скандинавії. Поряд з китайською, якої поки що не надто багато, почала з`являтися корейська металочерепиця. З сектора керамічної черепиці і сланцю чималий відсоток покупців перейшов у сегмент бітумної черепиці імпортного виробництва. Збільшилося число компромісних варіантів угод, коли покупець брав не те що хотів, а те, на що вистачало грошей.

`На ринку стався зсув попиту убік більш дешевих матеріалів, в тому числі російського, українського виробництва, - коментує Віталій Гордійчук, комерційний директор ТОВ` Третій будинок `. - Матеріалів з Китаю і Кореї це торкнулося в меншій мірі, оскільки їх далеко возити, що частково підвищує їх спочатку низьку вартість, тому їх частка на внутрішньому ринку Україні мізерно мала. На жаль виробників і постачальників, чимала частина потенційних покупців відмовилася від дорогої європейської бітумної черепиці на користь російської. У докризовий період - 2007-2008 рр.. - співвідношення МЧ і БЧ змінилося у бік останньої. Однак у 2009 році маятник хитнувся в інший бік, і попит на недорогу металочерепицю знову зріс `.

ДОВІДКА:
Щодо дешеві покрівельні матеріали теж можуть бути вельми різної якості залежно від виробника та якості використовуваної сировини. Багато виробників металочерепиці почали економити на товщині стали, перейшовши з товщини в 0,5 мм (275 г цинку на кв. М) на 0,45 і 0,4 мм (220-115 г цинку на кв. М). За рахунок цього знижується собівартість продукції, але при цьому знижується і якість. Хороший сланець у 2-3 рази дорожче кераміки, але і він залежно від місця розробки і країни-виробника може бути різної якості. Його не виробляють в Україні, а завозять в основному з Німеччини і Франції. У кераміки не настільки великий розрив у ціні в порівнянні з бітумною черепицею імпортних виробників: EUR10-12/кв. м плюс вартість підстави настилу, всього близько EUR20, що близько до ціни імпортної черепиці. Кераміка - матеріал практично вічний і, швидше, подгніет кроквяна частина покрівлі, ніж щось відбудеться з плиткою. У той час як покрівельна мідь високої якості коштує від EUR10 за 1 кг, при цьому 1 метр такого покриття важить 5-7 кг, тому метр такої покрівлі обходиться в EUR50-70.

У боротьбі за покупця

Обсяг продажів покрівельних матеріалів можна розглядати в грошовому і в натуральному вираженні. У натуральних одиницях співвідношення на користь дешевих матеріалів змінилося в більшій мірі, в грошовому ж вираженні зміни співвідношення не так помітні. У компаній багато в чому змінилися методи ціноутворення. Дорогі якісні матеріали в ціні наблизилися до дешевих, що значно скоротило прибутковість і кількість операторів ринку дорогих матеріалів. Багато постачальники та виробники розбавили свій асортимент групою матеріалів економ-класу. У період економічного спаду багато виробників, йдучи на поводу у замовників, для зниження собівартості і збереження натурального обсягу виробництва, перейшли на використання дешевої сировини. На деякі об`єкти в кращому випадку поставляється метал другого класу, але подекуди використовувався метал, не призначений для зовнішнього застосування. Металочерепиця та бітумна черепиця стали найбільш популярні зважаючи нормального співвідношення ціни і довговічності. При виборі матеріалу акцент волею-неволею змістився з високої якості на доступну ціну. Таким чином, українські покрівельні матеріали, на думку експертів, зберегли конкурентоспроможність на внутрішньому ринку як і раніше за рахунок доступної ціни, але не за рахунок якості.

У той же час, незважаючи на масовану рекламу, не зріс попит на ондулін. Якість цього матеріалу не дозволило йому збільшити конкурентоспроможність навіть в умовах кризи. Швидше, навпаки, він підтвердив репутацію матеріалу тимчасового застосування. Французького ондуліна, який дійсно відрізнявся гарною якістю, на ринку майже не стало, а польський і український, на жаль, виявилися більш низької якості.

Основна боротьба відбувається між бітумною черепицею та металочерепицею. Для цих матеріалів на даху середнього ступеня складності вартість може бути приблизно однаковою. На просте даху вартість металлочерепичной покрівлі може виявитися нижче, на більш складною - вигідніше може бути бітумна черепиця, оскільки при укладанні складної конфігурації вона дає менше відходів.

Так чи інакше, серед споживачів майже не залишилося тих, кого цікавить тільки якість за будь-які гроші - в 90% випадків споживача цікавить ціна.

Як відзначає, Дмитро Радишевський, комерційний директор ТОВ `Антей-Трейд`, в період кризи з сегменту дорогих покрівельних матеріалів пішло близько 70% тих замовників, які закуповували матеріал для покрівель площею 100-150 кв. м. На 30% просів ринок кераміки. `Ми пов`язуємо це з відсутністю кредитування будівництва житлової нерухомості, - пояснює фахівець. - Значний відсоток забудовників змушений був відмовитися від послуг банків і розглядати шляхи здешевлення будівництва, в тому числі і за рахунок вартості покрівельних матеріалів. Але є споживачі, які не перейшли на більш дешеві матеріали. Вони зайняли вичікувальну позицію, призупинивши будівельні роботи. Зокрема це стосується споживачів покрівельної міді, яка в 3-4 рази дорожче і керамічної, і бітумної черепиці. Цікаво, що в порівнянні з 2008 роком попит на покрівельну мідь практично не змінився. Вона і тоді була невеликим елітним сегментом, але ті, хто міг собі дозволити мідь у 2008 році, можуть дозволити собі її і в 2010-му. Це говорить про зниження купівельної спроможності середнього класу, але відсоток дуже заможних забудовників не збіднів в кризу. Цікаво , що західні регіони при будівництві віддають перевагу кераміці, східні - металевої покрівлі `.

Однак не всі оператори ринку, знайшли в кризу тільки негатив. На думку, Артура Квашенко, ТОВ `Роллс Груп`, період спаду економіки - найбільш сприятливий для інвестицій і проведення будівництва. Це пов`язано зі зниженням вартості будівельних матеріалів і робіт у валютному еквіваленті. До того ж за будь-яким спадом виробництва слід його потужне зростання. Інвестори, які підготували до цього часу нове сучасне підприємство, можуть опинитися в найбільш вигідному положенні, в порівнянні з діючими виробництвами, оскільки останні в моменти кризи не мають можливості модернізації обладнання та впровадження новітніх технологій. Проте подібні експерименти гарні тільки при наявності вільних коштів.

Сергій Антиков, менеджер напрямку ТОВ `НТН`, зазначає: `Попит на покрівельні матеріали помітно змістився з дорожчих категорій в сегмент металочерепиці та бітумної черепиці. Багато хто, хто хотів би використовувати кераміку або мідь, переглянули свій бюджет на користь БЧ. До 2007 - 2008 років приріст продажів у секторі бітумної черепиці досягав 65% у рік. Однак на бітумну черепицю попит дещо стримується тим, що до неї в якості комплектуючої йде вологостійка плита OSB, вона дорога сама по собі, і це позначається на загальній вартості покрівлі. Але при цьому БЧ має ряд переваг перед металочерепицею. Перша перевага - це безшумність. Дощ, що падає на метал, виробляє чималий шум, з цим намагаються боротися за рахунок різних напилених, але не так успішно як хотілося б. Бітумна черепиця не боїться блискавок, в той час як метал може бути заряджений статично, тому є необхідність у громовідвід. Крім того, відсутня в принципі можливість корозії. Але потрібно враховувати, що бітумна черепиця представлена в різних цінових сегментах - від зовсім дешевих до достатньо дорогих. У дешевої бітумної черепиці можуть бути присутніми неприємний запах , випаровування, особливо при нагріванні `.

Погода на завтра

Друге півріччя 2010 року - період обережного оптимізму. Учасники покрівельного ринку відчують помітні зміни тільки після спрощення режиму фінансування. Спад буде продовжуватися, поки не запрацюють програми лояльного банківського кредитування. Негативним чинником є і те, що на ринку став відчуватися дефіцит фахівців-покрівельників. Матеріал може бути відмінної якості, але ж завод виробник не може давати гарантію на якість роботи шабашників. А це впливає на обсяги продажів.

Інвестувати ж кошти у виробництво покрівельних матеріалів в Україні на даний період - заняття досить ризиковане. У роки, що передують кризі, німецькі компанії розглядали можливість розгортання виробництва керамічної черепиці в Україну, але залишили цю ідею через відсутність місцевого природної сировини належної якості (точніше якісна глина є, але кар`єри по її розробці вже перебувають у приватній власності). Таким чином, пожвавлення ринку можливо тільки при запуску державного фінансування житлового і промислового будівництва та зміни вартості банківських кредитів. Але щоб вийти на рівень 2008 року, на думку операторів ринку, буде потрібно ще 3-4 роки.

Артур Квашенко, директор ТОВ `Роллс Груп`:

Про якість та експлуатаційні властивості

`Поняття` якість `часто плутають з поняттям` експлуатаційні властивості `. Якщо якість низька, то такий продукт не має права виробництва з визначення і є шлюбом. А ось, експлуатаційні властивості і характеристики безпосередньо пов`язані з ціною продукції. Тут розрізняють такі категорії: - метал з полімерним покриттям - економ-варіант, з різноманітною колірною гамою, але низьким терміном служби, обумовленим якістю та технічними показниками сировини;
- Алюміній з полімерним покриттям - варіант середньої цінової категорії, високий термін служби металу, однак, забарвлене покриття з часом все-таки позначиться на естетичному вигляді будівлі. Адже для будь-якої фарби властиві процеси вигоряння кольору і відшарування. Цього недоліку позбавлені тільки матеріали з природним захисним покриттям - оксидуванням; - титан-цинк - високий термін експлуатації, але обмежена природна колірна гама, середня цінова категорія;
-Мідь - самий надійний і престижний варіант, який не має обмеження по терміну служби, але він має більш високу вартість, ніж всі перераховані матеріали.

Таким чином, якщо говорити про співвідношення ціна / експлуатаційні властивості, то золотою серединою, є титан-цинк `.

Костянтин ЄГОРОВ
http://www.biznes-tema.com/
Ідентифікатор: 8338